Pandemide e-Ticaret, Online Alışveriş ve Tüketici İşlemleri

Koronavirüs pandemisinde sokağa çıkma yasaklarının uygulanması ve gönüllü olarak evden dışarı çıkılmaması ile, toplumun alışveriş alışkanlıkları değişti. Artık pandemide e-ticaret ve online alışveriş ve tüketici işlemleri, alışveriş için tercih edilen yöntemlerin en başında geliyor. E-ticaret sitelerine artan ilgi ve sipariş yoğunluğunun öngörülenden fazla olması bu alandaki hukuki sorunları da arttırmakta. Satıcılar açısından da, tüketici konumunda olan alıcılar açısından da haklarını bilmek önemli.

Ürün İadesinin Satıcının Belirlediği Kargo Firması İle Yapılması Sözleşmede Yazıyor Olabilir

Alıcı konumundaki tüketicinin dikkat etmesi gereken şeylerin başında Ön Bilgilendirme formu ve Mesafeli Satış Sözleşmesi yer alıyor. Elektronik ortamda -genelde okumadan- "kabul ediyorum" butonuna basılan mesafeli satış sözleşmelerinin tamamını okumanızı şiddetle öneriyoruz. Ancak bu mümkün değilse, örneğin vaktiniz darsa, ilk bakışta kontrol etmeniz gereken nokta cayma hakkına yani iadeye ilişkin madde olabilir. Ürünün cayma hakkı kapsamında iadesi için sözleşmede bir kargo firması belirtilmişse, tüketicinin o firma vasıtası ile ürünü geri göndermemesi, iade masraflarını ödemekle yükümlü olmasına, hatta firmanın teslim almamasına ve iadeyi gerçekleştirememenize sebep olabilir. Satıcının bir kargo firması ile anlaşmalı olması ve onun dışındaki kargo firmalarından ücretsiz gönderim kabul etmemesinin sözleşme ile kararlaştırılması mümkündür.

Talep Artan Ürünlerin Fiyatlarında Çok Ciddi Artışlar Yapılması

Bu gibi “fırsatçılıklar” yapan satıcıları şikayet yolu açıktır. Bu konu ile ilgili Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’nün HFA-Bildirim hizmeti bulunmaktadır.

Ayrıca Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik gereği bu durumlar haksız ticari uygulama olarak değerlendirilmektedir. Durumu kanıtlar verileri sunarak şikayet yollarına başvurduğunuzda satıcı hakkında ciddi idari para cezalarına karar verilebilir.

Pandemi Nedeniyle Ürün Stokta Yok

Ürün satıyorsunuz. Bir e-ticaret faaliyeti olan mesafeli satışta, satıcı olarak dikkat etmeniz gereken en önemli şeylerden biri, ürünün stokta gerçekten bulunup bulunmadığı olabilir. Ürünlerinizin stoğu yoksa derhal satıştan kaldırın. Hukuken tüketici tarafından Ön Bilgilendirme ve Mesafeli Satış formlarının onaylanması ve satın al butonuna tıklanmasından sonra, satıcı tarafından tüketiciyle “siparişiniz onaylanmıştır / gerçekleşmiştir / başarılı olmuştur” gibi bir bilginin paylaşılması üzerine sözleşme kurulur. Sözleşmenin kurulmasından sonra satıcının “malın stokta bulunmaması” gerekçesi ile sözleşmenin kurulmadığını veya borcun ifasının imkânsız hale geldiğini ileri sürerek borcundan kurtulması mümkün değildir.  Mesafeli Satış Yönetmeliği m.16/4 “malın stokta bulunmaması durumu, mal ediminin yerine getirilmesinin imkânsızlaşması olarak kabul edilmez” der. Müşterinize “bu ürün tükendi gönderemiyoruz” demek yerine, ürünün tedariğinin x gün kadar sürebileceğini, muadil bir ürün varsa onu gönderebileceğinizi ancak dilerse hemen sipariş bedelini iade edebileceğinizi belirtmeniz daha profesyonel ve çözümcül bir yaklaşım olur. Müşteri bedel iadesini kabul etmezse, üründen elde edeceğiniz kardan vazgeçebilir ve bulabiliyorsanız ürünü başka bir satıcıdan temin edebilirsiniz. Sattığınız fiyata bile olsa o ürünü alıp, kargo bedeli veya banka komisyonu nedeniyle bir miktar zarara da girebilirsiniz, ama müşterinin size olan güvenini kaybetmekten, hatta aleyhinize bir yargılama sonucu tazminata hükmedilmesinden iyidir.

Evet, yargılama yapılırsa aleyhinize tazminat çıkabilir. Şöyle ki; müşteriniz tarafınızca tedarik edilemeyen o ürünü başka bir yerden satın alıp aradaki fiyat farkını sizden talep edebilir. Borçlar kanununa göre sözleşme edimini yerine getiremeyen taraf karşı tarafın zararını tazminle yükümlüdür. Sattığınız ürünün stok yokluğunu tolere edemeyecek, örneğin bir medikal ürün olması durumunda durum daha ciddi olacaktır.

 

Pandemide evde kalmak en güzeli. Ancak ticari hayat devam ediyor, satıcı olarak satışlarınıza devam edeceksiniz. Tüketici olarak ihtiyaçlarınız da var. E- ticaret güçlü bir seçenek. Online alışverişlerde bu küçük noktalara gerekli önemi verirseniz büyük sıkıntılardan kurtulursunuz.

*  İSİMSİZ YORUMLAR YANITLANMAZ.

*  Değerli yorumlarınız ve sorularınız onaydan geçtikten sonra yayınlanır ve yanıtlanır. Yorumun aşağıda görünmesi ve altına yanıtın girilmesi birkaç gün sürebilir, ara sıra kontrol ediniz.

*  Önemli not: Telefonla soru yanıtlama gibi bir hizmet vermemekteyiz. Whatsapp"tan ya da sosyal medya hesaplarından da danışmanlık vermemekteyiz. Danışmanlık ücreti, doğru yorum ve emeğin karşılığıdır. Yüzyüze görüşmek için randevu alabilirsiniz. İzmir dışında iseniz, ücretli online danışmanlık hakkında sadece bilgi almak için dahi [email protected] "ye mail gönderebilirsiniz. Blog altındaki yorumlarımız genel fikir verme amaçlı olup, olaya özgü danışmanlık değildir. Birkaç defa aynı yönde yanıtlanmış sorular ile tamamiyle aynı sorular sorulduğunda yorumunuz yayınlanmaz.