Pandemide e-Ticaret, Online Alışveriş ve Tüketici İşlemleri
Koronavirüs pandemisinde sokağa çıkma yasaklarının uygulanması ve gönüllü olarak evden dışarı çıkılmaması ile, toplumun alışveriş alışkanlıkları değişti. Artık pandemide e-ticaret ve online alışveriş ve tüketici işlemleri, alışveriş için tercih edilen yöntemlerin en başında geliyor. E-ticaret sitelerine artan ilgi ve sipariş yoğunluğunun öngörülenden fazla olması bu alandaki hukuki sorunları da arttırmakta. Satıcılar açısından da, tüketici konumunda olan alıcılar açısından da haklarını bilmek önemli.
Ürün İadesinin Satıcının Belirlediği Kargo Firması İle Yapılması Sözleşmede Yazıyor Olabilir
Alıcı konumundaki tüketicinin dikkat etmesi gereken şeylerin başında Ön Bilgilendirme formu ve Mesafeli Satış Sözleşmesi yer alıyor. Elektronik ortamda -genelde okumadan- "kabul ediyorum" butonuna basılan mesafeli satış sözleşmelerinin tamamını okumanızı şiddetle öneriyoruz. Ancak bu mümkün değilse, örneğin vaktiniz darsa, ilk bakışta kontrol etmeniz gereken nokta cayma hakkına yani iadeye ilişkin madde olabilir. Ürünün cayma hakkı kapsamında iadesi için sözleşmede bir kargo firması belirtilmişse, tüketicinin o firma vasıtası ile ürünü geri göndermemesi, iade masraflarını ödemekle yükümlü olmasına, hatta firmanın teslim almamasına ve iadeyi gerçekleştirememenize sebep olabilir. Satıcının bir kargo firması ile anlaşmalı olması ve onun dışındaki kargo firmalarından ücretsiz gönderim kabul etmemesinin sözleşme ile kararlaştırılması mümkündür.
Talep Artan Ürünlerin Fiyatlarında Çok Ciddi Artışlar Yapılması
Bu gibi “fırsatçılıklar” yapan satıcıları şikayet yolu açıktır. Bu konu ile ilgili Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’nün HFA-Bildirim hizmeti bulunmaktadır.
Ayrıca Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik gereği bu durumlar haksız ticari uygulama olarak değerlendirilmektedir. Durumu kanıtlar verileri sunarak şikayet yollarına başvurduğunuzda satıcı hakkında ciddi idari para cezalarına karar verilebilir.
Pandemi Nedeniyle Ürün Stokta Yok
Ürün satıyorsunuz. Bir e-ticaret faaliyeti olan mesafeli satışta, satıcı olarak dikkat etmeniz gereken en önemli şeylerden biri, ürünün stokta gerçekten bulunup bulunmadığı olabilir. Ürünlerinizin stoğu yoksa derhal satıştan kaldırın. Hukuken tüketici tarafından Ön Bilgilendirme ve Mesafeli Satış formlarının onaylanması ve satın al butonuna tıklanmasından sonra, satıcı tarafından tüketiciyle “siparişiniz onaylanmıştır / gerçekleşmiştir / başarılı olmuştur” gibi bir bilginin paylaşılması üzerine sözleşme kurulur. Sözleşmenin kurulmasından sonra satıcının “malın stokta bulunmaması” gerekçesi ile sözleşmenin kurulmadığını veya borcun ifasının imkânsız hale geldiğini ileri sürerek borcundan kurtulması mümkün değildir. Mesafeli Satış Yönetmeliği m.16/4 “malın stokta bulunmaması durumu, mal ediminin yerine getirilmesinin imkânsızlaşması olarak kabul edilmez” der. Müşterinize “bu ürün tükendi gönderemiyoruz” demek yerine, ürünün tedariğinin x gün kadar sürebileceğini, muadil bir ürün varsa onu gönderebileceğinizi ancak dilerse hemen sipariş bedelini iade edebileceğinizi belirtmeniz daha profesyonel ve çözümcül bir yaklaşım olur. Müşteri bedel iadesini kabul etmezse, üründen elde edeceğiniz kardan vazgeçebilir ve bulabiliyorsanız ürünü başka bir satıcıdan temin edebilirsiniz. Sattığınız fiyata bile olsa o ürünü alıp, kargo bedeli veya banka komisyonu nedeniyle bir miktar zarara da girebilirsiniz, ama müşterinin size olan güvenini kaybetmekten, hatta aleyhinize bir yargılama sonucu tazminata hükmedilmesinden iyidir.
Evet, yargılama yapılırsa aleyhinize tazminat çıkabilir. Şöyle ki; müşteriniz tarafınızca tedarik edilemeyen o ürünü başka bir yerden satın alıp aradaki fiyat farkını sizden talep edebilir. Borçlar kanununa göre sözleşme edimini yerine getiremeyen taraf karşı tarafın zararını tazminle yükümlüdür. Sattığınız ürünün stok yokluğunu tolere edemeyecek, örneğin bir medikal ürün olması durumunda durum daha ciddi olacaktır.
Pandemide evde kalmak en güzeli. Ancak ticari hayat devam ediyor, satıcı olarak satışlarınıza devam edeceksiniz. Tüketici olarak ihtiyaçlarınız da var. E- ticaret güçlü bir seçenek. Online alışverişlerde bu küçük noktalara gerekli önemi verirseniz büyük sıkıntılardan kurtulursunuz.
* İSİMSİZ YORUMLAR YANITLANMAZ.
* Değerli yorumlarınız ve sorularınız onaydan geçtikten sonra yayınlanır ve yanıtlanır. Yorumun aşağıda görünmesi ve altına yanıtın girilmesi birkaç gün sürebilir, ara sıra kontrol ediniz.
* Önemli not: Telefonla soru yanıtlama gibi bir hizmet vermemekteyiz. Whatsapp"tan ya da sosyal medya hesaplarından da danışmanlık vermemekteyiz. Danışmanlık ücreti, doğru yorum ve emeğin karşılığıdır. Yüzyüze görüşmek için randevu alabilirsiniz. İzmir dışında iseniz, ücretli online danışmanlık hakkında sadece bilgi almak için dahi [email protected] "ye mail gönderebilirsiniz. Blog altındaki yorumlarımız genel fikir verme amaçlı olup, olaya özgü danışmanlık değildir. Birkaç defa aynı yönde yanıtlanmış sorular ile tamamiyle aynı sorular sorulduğunda yorumunuz yayınlanmaz.
Online alışverişlerin popülerliği arttı. Teşekkürler
Merhaba, 2 ay önce eşim kendi köyünde bulunan evini satmış bulunmakta olup tapu iptal davası açmamız mümkünmüdür. Tapu eşimin üstüne olup 11 yıl önce evliyken almıştır. Rızam olmadan satış yapmış.
Merhaba, sorunuz bu blog yazımızla ilgili değil. Kısaca yanıtlamam gerekirse, rızası alınmadan aile konutunun satılmasıyla mağdur olan eş tapu iptali davası açabilir. Ancak eşinize ait olan köydeki ev, sizin aile konutunuz değil, orada yaşamıyorsunuz. Eşinizin kendisi ise hiç dava açamaz, kendisi tarafı olduğu bir satışın hileili vs olduğunu iddia edemez. Bu kadar kolay tapu iptali yapılabileceği kabul edilse idi, ülkemizde bozulmayan satış kalmazdı. Tapuda işlem yapan kişilerin yarısından çoğu evlidir. Yaptıkları satışlara konu taşınmazlar genellikle aile konutu değildir. Hepsini aile konutu kabul ederseki herkes her zaman istediği satışı bozdururdu. Dolayısıyla sadece rızanız olmaması sebebiyle dava açarsanız kabul edilmeme ihtimali çok yüksek. Bu konuda daha detaylı bilgiyi küçük bir danışmanlık ücreti karşılığında bir avukat meslektaşımızdan almanızı öneririm.
Merhaba, benim yaşadığım olay online alışveriş ancak oyun üzerinden bir online alışveriş. birinden oyun içi eşya satın alacaktım ancak parayı hesabına gönderdikten sonra bana eşyayı vermedi. Parayı fast olarak açıklamasız bir şekilde gönderdim, bu kişiyle telefonda da hiç konuşmadım sadece whatsap üzerinden bana IBAN numarasını attı ve aramızda başka hiçbir konuşma geçmedi. Suç duyurusunda bulunmak istiyorum ancak nasıl ispat edicem ? :( Nasıl sonuçlanır, karşı taraf ben eşyayı kendisine teslim ettim derse ne olacak? Lütfen yardım edin
Merhaba. Maruz kaldığınız durum yasal olarak bir online ticaretten çok dolandırıcılık faaliyeti gibi duruyor. Bu şekilde dolandırıcılık yapan kişi tahmin edemeyeceğiniz kadar çok, meblağlar genelde düşük olduğu için peşine düşülmeyeceğini düşünerek çok rahat yapılıyor. Suç duyurusunu yapın, ancak suç duyurusu size paranızı geri getirmeyecek. Nasıl sonuçlanacağını bilmem imkansız çünkü bu ; savcılığın kişinin kimliğini tespit edebilip edemeyeceğine , karşı tarafın eşyayı size teslim ettiğini ispat edip edemeyeceğine bağlı değişir. Size teslim ettiğini ispat etmek zorunda olan o siz değilsiniz. Ettim demesi ile olmaz, etmediğine göre bunu ispat edemeyecek gibi görünüyor. Suç duyurunuzu yapın ve ara ara dosyanızı sorgulayın. Eğer meblağ büyük ise, bu konu sizin için çok önemli ise, suç duyurunuzu bir avukat ile anlaşarak onun aracılığıyla yapmayı düşünebilirsiniz, avukatınız sistem üzerinden dosyayı kolayca takip edeceğinden sonuç almanız kolaylaşır ve hızlanır.
Merhaba. Bir e-ticaret sitesinden camasir makinesi aldim. Fakat almadan önce urun yorumlarinda satin alinan ürünün yerine alt modelinin gonderildigi yaziyordu. Musteri temsilcisiyle görüştüğümde almak istediğim modelin stoklarda oldugunu soyledi. Fakat ürünü satin aldigimda bana da alt modeli gonderdiler. Ürünün değişimini talep ettim ve musteriyi yanlis bilgilendirdiklerini ve kasitli alt model gondererek haksiz rekabet olusturduklarini ve uzayan surecte musteri olarak mağdur edildigimizi soyledim. En son para iadesi yaptilar fakat benim urunu aldigim zaman ile simdiki zaman araliginda artmiş fiyat farki var.Benim ilk başta almak istedigim model stoklarinda olmadigindan dolayi para iadesi yerine misliyle degisim talep ettim. Degisim talebime yanasmiyorlar bu durumda ne yapabilirim, süreç tahmini ne kadar sürer. Degerli yorumlarınızı bekliyorum, selamlar.
Tüketici hakem heyetine başvurulabilir, bu durumda birkaç ay sürer süreç. Başvuru misli ile değiştirme ve zararın karşılanması şeklinde ikili yapılabilir.
Hocam ben 11 Ekim tarihinde Amazon Prime Day indirim günlerinde 2 ürün almıştım 16 gün boyunca gelmedi kargoda sorun var denildi beni uğraştırdılar daha sonra sosyal medyadan yazınca sosyal medya ekibinden biri ulaştı ve ürünlerin stokta olmadığını söyledi ben de bir ürün için beden değişimi diğer ürün içinse 500 liralık kupon talep ettim, mümkün olmayacağını maksimum 250 liralık kupon verebileceklerini söyledi, ayrıca beden dahil hiç bir stoğu bulunmayan ürün Amazon Germany satıcılı şekilde farklı renkleri getirtilebilir haldeydi, bunu onlara belirttim Amazon Germany satıcılı olduğu için değişim olmayacağını söylediler. Ben de stoğa ne zaman eklenir 1 yılı geçmez değil mi dedim, hayır geçmez dediler. Ben de o zaman stokta olmayan ürün stok gelene kadar kalsın, öbür ürün için beden değişimi ve 250 TL kupon talep ettim kabul ettiler. Fakat bu ürün hiç stoğa eklenmez ve çok ileride iptal gerçekleşirse ben yine zararda oluyorum çünkü ürün Jack jones ürünü ve indirim gününde ucuza aldığım için iptal etmek istemiyorum. Bana muadillerini göndermek istemedler, bu mümkün mü ? Tüketici Hakem Heyetine yazsam bi sorun yaşar mıyım ? Şu an ürünü bana gönderebilirler farklı rengini getirterek ama kabul etmediler, muadilini gönderin stokta olan dedim onu da kabul etmediler.