Apartmanda Oturanlar Kapıcı Giderlerini Ödemek Zorunda Mıdır?
Toplu yaşanan yerlerde sıkça merak edilen konulardan biri de apartman görevlisi yani kapıcının harcadığı elektrik, su ve doğalgaz gibi giderlerden apartmanın sorumlu olup olmadığı. Apartmanda oturnlar kapıcı giderlerini ödemek zorunda mıdır?
Kapıcı Giderlerinden Sorumluluk Sözleşme İle Belirlenir
Konut Kapıcıları Yönetmeliğinin 13. maddesi, kapıcının su, elektrik, yakıt, ısınma gibi giderlerinden kimin sorumlu olacağının ve kapıcının apartmanın ortak giderlerine katılıp katılmayacağının sözleşme ile belirleneceğini belirtiyor.
Bu yönetmeliğe göre kapıcı ile yapılan iş sözleşmesinde bulunması zorunlu olan unsurlar; iş sözleşmesinin türü ve çalışma biçimi, işveren ve işyeri adı ve adresi, kapıcının kimliği, işe başlama tarihi, yapacağı işler, temel ücreti ve varsa ücret ekleri, ücret ödeme şekli ve zamanı, çalışma süresi ve ara dinlenmesi, varsa özel hükümler, düzenleme tarihi ve tarafların imzasıdır. Ancak kat malikleri ya da kiracılar adına kapıcıyla sözleşme yapan apartman yöneticisinin giderlerin kim tarafından karşılanacağı konusunu da sözleşmede düzenlemesi ileride birbirleriyle hukuki problemler yaşamamaları için iyi olur. Apartmanda oturanlar kapıcının söz konusu giderlerini yüklenmeyi uygun görüyorlarsa sözleşmede bunu üstlenebilirler ya da tam tersi giderlere katlanmak istememeleri durumunda ise ilgili giderler kapıcı tarafından karşılanır.
Kapıcı İle Yapılan Bir Sözleşme Yoksa
Bu durumda Yargıtay içtihatları bu giderlerin apartmanda oturanlar tarafından karşılanacağını söylüyor. Hatta bunun da ötesinde, kapıcıya ödenen aylık ücretin yalnızca çıplak ücret olmayıp,bedelsiz olarak kapıcı dairesinde oturmanın yani kiranın yanında elektrik,su,doğalgaz gibi kullanım bedellerinin de kat malikleri tarafından ödenmesini de içeren geniş anlamda ücret olduğu kabul ediliyor. Bunun sonucu olarak da kapıcının hizmetinden bütün kat malikleri eşit olarak faydalandıklarından kapıcının elektrik,su,doğalgaz gibi giderlerinden de eşit olarak sorumludurlar. Aidat gibi arsa payına göre değildir.
Kapıcı Giderleri Vergiye Tabi Mi
Kapıcının söz konusu giderleri kat malikleri tarafından karşılanırsa vergisel bir yükümlülük yoktur. Kapıcılara verilen ücretlerin hiçbir türlüsü vergiye tabi değildir.
Kapıcının Tazminatları
Apartman görevlilerinin ücret ve tazminatlarından da kat malikleri eşit olarak sorumludur. Bina görevlileri için kıdem tazminatı hesabında diğer çalışanlardan farklı bir durum söz konusudur. Uygulamada birçok kapıcı kira vermediği gibi elektrik, su gibi abonelikleri de ücret ödemeden kullanmaktadır. Bu giderlerin apartman tarafından ödenmesi sözleşmeyle kararlaştırılmamışsa, kapıcının kıdem tazminatı hesaplanırken, bir işçiye yapılmış yan ödemeler gibi değerlendirilerek kıdem tazminatı hesabında hesaba katılır. Böyle bir kapıcının kıdem tazminatı, bedelsiz kullanımına karşılık gelecek emsal kira bedeli, varsa elektrik ve su gibi giderlerin kapıcının brüt ücretine eklenmesi suretiyle hesaplanır. Hesaplama yapılırken son bir yıllık faturalar 365’e bölünmek suretiyle bir günlük tutar bulunur ve giydirilmiş ücret buna göre tespit edilir.
Ayrıca, binadaki bir daireyi yeni satın alan bir maliki de apartman görevlisinin kıdem tazminatından sorumludur. Yeni malik, kendisinden önceki dönemi kapsasa dahi kapıcının tazminatını ödemekle yükümlüdür. Bu tazminattaki payını ödedikten sonra, kendi dönemi ile kendisinden önceki malikin dönemini oranlayarak eski malike rücu edebilir.
* İSİMSİZ YORUMLAR YANITLANMAZ.
* Değerli yorumlarınız ve sorularınız onaydan geçtikten sonra yayınlanır ve yanıtlanır. Yorumun aşağıda görünmesi ve altına yanıtın girilmesi birkaç gün sürebilir, ara sıra kontrol ediniz.
* ÜCRETSİZ SORU SORMA PLATFORMU DEĞİLDİR. Blog altındaki yorumlarımız genel fikir verme amaçlı olup, olaya özgü danışmanlık değildir. Sorularınızın yanıtlanması genel olarak hukuki bir imkanın olup olmadığı şeklinde olacaktır. Sorunuz yayınlanmadı ise yazı metninde açıkça yanıtı bulunması sebebiyle olabilir. Birkaç defa aynı yönde yanıtlanmış sorular ile tamamiyle aynı olan sorular sorulduğunda da yorumunuz yayınlanmaz.
* Önemli not: Telefonla soru yanıtlama gibi bir hizmet vermemekteyiz. Whatsapp"tan ya da sosyal medya hesaplarından da danışmanlık vermemekteyiz. Danışmanlık ücreti, doğru yorum ve emeğin karşılığıdır. Yüzyüze görüşmek için randevu alabilirsiniz. İzmir dışında iseniz, ücretli online danışmanlık hakkında sadece bilgi almak için dahi [email protected] "ye mail gönderebilirsiniz.
1.5 senedir 1 yerde kapıcılık yapıyorum işe girerken giderlerim yönetim tarafından karşılanacak dendi ama 2 hafta sonra yönetim değişti orda karar defterinde karar alınmış kapıcı ödeyecek diye ben kabul etmedim bana sözleşmede yapmadılar henüz 2 tane havuzları var bunların bakımı temizliği ilaçlamasını benim yapacağımı söylediler ben kapıcıların böyle bir vazifesi yok ayrıca yetkim de yok dememe rağmen ek ücret önerdiler ama 1.5 sene oldu ne ne giderlerim ödendi ben ödüyorum nede havuzlardan dolayı ek ücret ödendi söyleyince de işine gelirse yoksa çık diyorlar şimdi ben bunları sebep gösterip haklı fesih yapabilirmiyim ve o alacaklarımı alabilirmiyim kamera kayıtlarında ve wassap msj ların da benim havuz bakımı yaptığım sabit şimdiden teşekkür ederim
Merhabalar, ben kat maliki değilim. Kiracıyım. Apartman görevlisinin kira ve fatura giderlerini aidatla benimde ödeme mecburiyetim var mı,yoksa sadece daire sahiplerini ödemeli. Daire sahipleri odeyecekae o zaman benim aidat tutarım daire sahiplerinden daha az olmalı değil mi. Bilgilendirirseniz sevinirim. Tesekkurler
Merhabalar, dairenize ait faturalar elbette sizin sorumluluğunuzdadır, çünkü kullanım ev sahibine değil size aittir. Aidat kapsamında olan sıcak su vb gibi giderlerin , aidatın size ait olduğu eğer ev sahibinizle yaptığınız sözleşmede size ait olarak yazılmış ise size aittir. Aidat borcundan kimin sorumlu olduğu ev sahibinizle iç ilişkinizde nasıl kararlaştırıldıysa öyledir. Ödenmez ise, dış ilişkide yani apartman yönetimine karşı ikiniz birlikte sorumlusunuz. Ev sahibi bir şekilde bunları ödemek zorunda kalırsa, eğer sözleşmede sizin ödeyeceğiniz yazılmış ise ev sahibi ödediği miktarı sizden talep edebilir.
Aylin hanım bir diğer sorum, apartman görevlisinin çalışma saati ne kadar olmalı. Mesela ben haftalık 54 saat çalışıyorum asgari ücret alıyorum. Kira ve faturalarımı kendim ödüyorum. Ama bizim. Apartman görevlimiz kira vermiyor ve fatura ödemiyor. Ayrıca 3 blok a tek bakıyor ama sadece akşamları çöp alıyor ve sitede havuz yok. Küçük bir bahçesi var. Yani maaşı calistigi saate göre mi hesaplanir .kira ve fatura ödemesine rağmen asgari ücreti hak ediyor mu.? Teşekkürler
Kişilerin tam zamanlı olarak istihdam edilmesi halinde asgari ücret ödenmesi zorunludur. Bu konu detaylı , kısaca bilgi verilebilecek gibi bir konu değil ve bizzat olayınıza hastır Çiğdem hanım. Hukuki danışmanlık ücrete tabi , avukatların mesleği olduğundan dilerseniz danışmanlık ücretleri hakkında bilgi almak için [email protected] ye mail yazabilirsiniz. Sevgiler.
Apartman görevlisini temizlik karşılığı sadece sgk sını yatırıp asgari ücretini kapıcının kendisi her ay yöneticinin hesabına yöneticide kapıcıya maaş ! Olarak atacak her yılda kapıcıdan arabulucudan haklarını aldığına dair imza atılacak , bu hukuksuzluğu bozmak için yol gösterebilirmisiniz
Merhaba Hasan bey, geç yanıt için üzgünüm umarım görürsünüz. Kapıcı, bu şekilde bir uygulamayı kabul etmemelidir. Eğer bu uygulama halihazırda bir kez de olsa yapılmışsa, kapıcı bunu banka dekontu vb ile kanıtlayabiliyorsa, o ilçedeki Sosyal Güvenlik Müdürlüğü'ne apartman yönetimini şikayet etmelidir. Apartman Yönetimine para cezası kesildiğinde, bir daha bu şekilde bir şeye kalkışmaz.
Merhaba aylin hanım. 4 daireli apartmanda oturan kiracıyım. Ev sahipleri evden çıkmamızı istiyor ihtarname gönderiyor benim sözleşmem devam ettiği için bana karışamıyor. Yıldırma politikası olarak sigortalı kapıcıyı kiracılara sormadan işe başlatmışlar ben2300 tl kira verirken bizden kapıcının maaşını(15bin) ve sigortasını (6bin küsür) ödememizi talep ediyorlar. Kiracılar olarak iptal davası açmak istiyoruz. Diğer dairelere ihtarnameler tam da zam döneminde geldi. Ne tesadüf ki kiracılar haklı olduğu için hemen akabininde kapıcıyı işe aldılar. Teşekkürler
Merhaba Şeyma hanım. Kiracılar olarak bu gibi bir işlemi dava açarak iptal ettirmeniz biraz zor. Zorluğu, apartman yönetiminde kiracının bir hakkının bulunmamasıdır. Yasal olarak kiracılar genel kurul toplantılarında oy kullanamamaktadır. Kiracının oy kullanması ancak ev sahibinin kat vekaleti ile mümkün olmaktadır. Dolayısıyla kapıcı alınması ve kapıcı maaşlarının miktarı konusunda kiracı olarak YÖNETİM karşısında söz ve hak sahibi değilsiniz. Kiracının muhatabı yönetim değil kendi ev sahibidir. Ev sahibi ile arasında olan sözleşmede, apartman giderlerinin kiracıya ait olduğu kararlaştırılmış ise, buna katlanmak zorundasınız. Sözleşme serbestisi esastır. Burada dava açabileceğiniz tek husus, EĞER kapıcı atanması ve kapıcı ücretine dair apartman toplantısı USÜLÜNE UYGUN YAPILMAMIŞSA, o zaman sizin toplantı kararının iptalini dava etmek hakkınız olur. Toplantı usülüne uygun yapılmış ve karar usülüne uygun alınmış ise, kiracının buna itiraz etme hakkı yoktur. Kiracı olarak bu şekilde dava açmak istiyorsanız kapıcı alınması ve kapıcının ücretine dair toplantı karar tutanaklarını elde etmek zorundasınız. Yönetim bunları size vermek istemeyebilir. Tutanakları görmeden dava açmak risktir, riski sevmeyen avukatlar bunu önermez ve ezbere bu şekilde bir dava açmazlar. Şahsen ben tutanakları görmeden böyle bir davayı "kesin usüle aykırıdır" diyerek açmayı önermem. Tutanakları edinebilirseniz iletişime geçelim, görüşelim. İnceleyeyim.
Merhaba avukat hanım.Bulunduğumuz sitede müteahhit ve arsa sahipleri geçici yönetim kurmuşlar ve müteahhitin yapması gereken çevre peyzaj,kamera,dış çevreyle alakalı işleri aidat üzerinden yaptırıyorlar.şimdi yönetimi olağanüstü kurula götürüyoruz.Öğrenmek istediğim arsa sahibinin elinde 60 tane vekalet var.Normal vekaletle oy kullanabilirmi?Ayrıca yönetici(arsa sahibi) sitede oturmuyor 4 aydır kere siteye geldi.Kat maliklerinden genel kurula gelemeycekler içinde ıslak imzalı vekalet kabul etmiyor noter huzurunda vekalet olması gerekir diyor.Böyle bir zorunlulk varmı? Teşekkürler
Merhaba Okan bey. yönetim plânında geçici yönetimin nasıl oluşacağına ve ne zamana kadar devam edeceğine ilişkin hükümlere yer verilir.” hükmünü içermekte. Genelde müteahhitler ve arsa sahipleri geçici yönetim konusunda kendilerini yetkili yazdırıyorlar. Sizdeki durum da muhtemelen bu. Öncelikle bu geçici yönetim geçerli olarak kurulmuş mu diye yönetim planınıza bakmanız gerekiyor. Eğer geçerli şekilde kurulmuş ise, geçici yönetim en fazla iskan alındıktan 1 yıl sonrasına kadar devam edebilir, bu 1 yıl geçmiş mi, buna bakmalısınız. Henüz 1 yıl da geçmemişse, o zaman müteahhitle aranızdaki sözleşmede gerçekten müteahhitin yapması gereken şeyler mi şu an aidat ile yapılıyor onu sözleşmeyi okuyarak emin olmalısınız. Bunlarda sorunlar var ise, dava açılabilmesi mümkündür. İkinci kısma gelirsek, geçici yönetimin hala görevde olmasının YASAL VE GEÇERLİ OLDUĞUNU KABUL EDERSEK, genel kurul vekaletleri ıslak imzalı olabilir, hiçbir şekilde noterden olma zorunluluğu yoktur. Yönetici olan arsa sahibinden ıslak imzalı vekalet ile katılımı kabul etmediğine ve noterden vekaleti kabul ettiğine dair yazılı bir belge isteyin. Büyük ihtimalle vermeyecektir böyle bir belgeyi. Bu şekilde bir talep olduğunu, yöneticinin belge vermediğini, ıslak imzalı vekaletleri de kabul etmediğini belirten bir tutanak tutun daire malikleri olarak olabildiğinde fazla kişi ile. Bu şekilde bir tutanak ile yönetimin usülsüz işlem yaptığı ve feshi için dava açılabilir. Yönetim şu anda yasal ve geçerli bir yönetim değilse, zaten sırf o sebeple dahi dava açılabilir. Daha farklı sorularınız olması halinde danışmanlık ücreti ile danışmanlık almak için mail adresimize mail yazarak ulaşabilirsiniz, karşılıklı soru cevap ve nasıl ilerlenebileceğini konuşabiliriz. Gerekli olur ise mevcut yönetim planı ve müteahhit ile olan sözleşmenin incelemesi yapabiliriz. Saygılarımla.
5 yıldır bir sitede çalışmaktayım 36 daire 3 işyeri kafeterya çocuk oyun alanı mescid otopark kazandairesin havuz makina dairesi su hidrofor yangın deposu ön ve arka bahçe benim sorumluluğumda görev yerleri ikiye bölününce bana düşen yerler sorumluluk alanı çok oldugundan elektrik su ve yakıt alınmayacagı ilk sözleşme ile imza altına alındı fakat son iki yıldır benden bütün giderleri alıyorlar ve yeni bir sözleşme ile elektrik su ve yakıtın alınacağı iş veren ve işçi ile yani benim ile imza altına alınmadı ilk sözleşmeye istinaden dava açsam iki yıldır ödediğim ücretleri tekrar alabilirmiyim teşekkür ederim iyi çalışmalar...
Merhaba Zafer bey. Verdiğiniz bilgiler ışığında bu konuda dava açar iseniz olumlu sonuçlanması olasıdır. Detaylar hakkında görüşmek isterseniz [email protected] 'ye buradan yazıştığımızı hatırlatarak mail yazmanız yeterlidir. Saygılar.